data umieszczenia na stronie: 2006-05-01

"Projektanci polskich znaczków" - Jacek Brodowski


Projektanci znaczków są wielokroć przez nas filatelistów nieznani, można powiedzieć, że wręcz anonimowi, a przecież oni starają się oddać na wizerunku znaczka ducha tego czegoś, co nakazuje im tytuł emisji. My na nich psioczymy, gdy znaczek jest niezbyt udany zarówno w formie jak i sposobie ujęcia tematyki. Nie zdajemy sobie nawet sprawy, że projektanci niejednokrotnie nie mają wpływu na treści napisów umieszczanych na znaczku. Mogą, co najwyżej sugerować zmianę, ale przecież wiadomo, że ten, co zlecił opracowanie projektu, z poziomu stanowiska jakie piastuje, z reguły wie zawsze lepiej i rzadko kiedy ustępuje. Tym artykułem o jednym z nich, Jacku Brodowskim, chcę im choć trochę podziękować za piękno, jakim nas filatelistów nieraz obdarzają.

(307kB)
il.1. Jacek Brodowski w trakcie wykonywania projektu znaczków "Fauna i flora akwenów słodkowodnych"

Jacek Brodowski (il. 1.), jak każdy a r t y s t a, jest postacią nietuzinkową. Urodził się 5 lipca 1943 r. w Krakowie, gdzie ukończył wstępną edukację, a następnie podjął studia w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, pod kierunkiem znanego w świecie malarskim prof. Stefana Artura Nacht-Samborskiego.

Zapomnianym, a na pewno niedoceniany prof. Stefan Artura Nacht-Samborski, jako wykładowca, był dla studentów autorytetem artystycznym i moralnym. Przed II wojną światową należał do grup "kolorystów", lecz jego malarstwo zarówno przedwojenne, jak i powojenne trudno zaszufladkować. Namalował tak piękne obrazy jak "Czarny kwiat", "Krajobraz z Hiszpanii" czy "Martwa natura z liśćmi i żółtym krzesłem"; największy zbiór jego obrazów posiada poznańskie Muzeum Narodowe.

Jacek Brodowski ukończył studia na kierunku malarstwo w 1969 r., uzyskując dyplom z wyróżnieniem. Jego prace wielokrotnie można było podziwiać na wystawach, jak np. w: 1963 r. na Targówku (grupa XYZ), 1965 r. w Warszawskim Klubie "Hybrydy", 1970 r. w Szczecinie na "V Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego", 1975 r. na Zamku Królewskim w ramach Warszawskich Targach Sztuki "Warexpo" czy w 1987 r. w Zurychu na Wystawie Malarstwa w Galerii "Rorbas". Wśród wystawianych, a obecnie znajdujących się w prywatnych zbiorach w USA, Niemczech czy Polski można znaleźć, m.in. takie obrazy jak: Portret T. Kościuszki, "Beskid I", "Beskid II" czy "Polska jesień".

Jednak nie samym malarstwem żyje. Jego inną pasją była "od zawsze" muzyka jazzowa, a dokładnie jazz nowoczesny. W latach 1964-66 stworzył i był liderem tria jazzowego. Często występował na różnego rodzaju koncertach, jak chociażby w 1964 r. na "1. Polsko-Skandynawskim Tygodniu Kultury" w Helsinkach, Tampere i Turku, a w 1967 r. wraz z Włodzimierzem Nahornym i Zdzisławą Sośnicką na "Polsko-Skandynawskim Tygodniu Kultury" w Oslo. W latach 1966, 1967, 1972 nie bez sukcesów występował na "Międzynarodowym Festiwalu Jazz Jamboree". Uzyskiwał wyróżnienia indywidualne na festiwalu "Jazz nad Odrą" (1964-1966). Popełnił "trochę" kompozycji, jak chociażby "Ciocia Łuca" (na płycie Polish Jazz 1966), "Makay", "Trambambula", C-Blues (w archiwach PR programu III i I). Komponował również podkłady muzyczne do Polskich Kronik Filmowych i do wielu innych krótkich form filmowych.

By zamknąć jego niefilatelistyczną biografię należy dodać, że uwielbia przyrodę w jej najczystszej postaci, jest zapalonym wędkarzem (w 1992 r. - III nagroda za najładniejszy kalendarz plakatowy "Wędkarz"), współpracował przez 25 lat jako redaktor i ilustrator z najstarszym czasopismem wędkarskim "Wiadomości Wędkarskie" oraz do dziś ze szwajcarskim "Petri-Heil" (ilustracje ryb i ich środowiska). Para się akwarystyką i jeszcze wieloma innymi dziedzinami.

Swą działalność na niwie projektowania znaczków zaznaczył przyjętym i zrealizowanym w 1971 r. projektem znaczków "Lotnictwo w wojnie obronnej 1939 r." (il. 2.). Już w 1972 r. został zaproszony do uczestnictwa w Wystawie Projektów Polskiego Znaczka Pocztowego w Berlinie, a potem przyszły następne, jak np: w 1980 r. w Warszawie - II Wystawa Projektów Polskiego Znaczka Pocztowego, w 1984 r. we Wrocławiu - III Wystawa Projektów Polskiego Znaczka Pocztowego, w 1995 r. w Poznaniu - World Philatelic Exhibition.

(99kB)
il. 2. Zn. nr 1941-1943, wprowadzone do obiegu 14 października 1971 r.

Na wystawie we Wrocławiu w 1984 r. otrzymał II nagrodę za całokształt twórczości w dziedzinie projektowania znaczka pocztowego. W tym samym roku na wystawie PRIX OLIMPIA w Lozannie, otrzymał złoty medal za najładniejszy pocztowy znaczek Świata, którym został uznany znaczek "Szermierka" z serii "Igrzyska XXIII Olimpiady - Los Angeles 1984" (il. 3.)

(58kB)
il. 3. Nagrodzony złotym medalem za najpiękniejszy znaczek świata wydany z okazji Olimpiady w Los Angeles 1984. Nr 2736 "Szermierka" z serii "Igrzyska XXIII Olimpiady - Los Angeles 1984"wprowadzony do obiegu 25 kwietnia 1984 r.

Jedną z ostatnio otrzymanych nagród, prawie niezauważoną przez polskie filatelistyczne i pocztowe media, jest nagroda Pocztowej Służby Filatelistycznej Słowacji za datownik i znaczek emisji "Flisacy na Dunajcu" (il. 4.) uzyskanej w plebiscycie Poczty Słowackiej na najładniejszy znaczek roku 2004.

(67kB)
il. 4. Nagrodzony w plebiscycie na najładniejszy znaczek słowacki 2004 roku znaczek wspólnej Słowacko-Polskiej emisji "Flisacy na Dunajcu".

Jego dorobek w dziedzinie projektów filatelistycznych jest niebagatelny. W czasie swej 36-letniej współpracy z Pocztą Polską, ku naszej filatelistów radości zaprojektował ponad 300 znaczków pocztowych, całostek, kopert i datowników, o których na naszej stronie nieraz jeszcze będzie głośno.

Życzę mu dalszych udanych projektów (najlepiej tych "malowanych", a nie "komputerowych"), jak najmniej projektowych "wpadek" oraz z d r o w i a!!!


Stanisław Fołta

... Powrót <<<